woensdag 11 januari 2017

Even iets moois nr. 268 - Kwade Hoek en Brouwersdam

De vogelvrije vrijdag voerde naar de Kwade Hoek, een uitgestrekt landschap van duinen, strand, meertjes, ruigte en slikken. Doel was een drietal wintergasten voor de lens te krijgen, en wel de sneeuwgors, de ijsgors en de strandleeuwerik. Om een lang verhaal kort te maken: ze lieten zich (aan ons) niet zien, ondanks uren dwalen door het gebied. Vette pech. De schoonheid van het landschap vergoedde dat wel voor een stukje.





Een zonnetje en wat wind zorgde voor een prachtig decor. Hoe mooi het ook is, ik vind het altijd moeilijk er dan ook een mooie foto van te maken.





Sowieso nooit of te nimmer de zon in de rug, dan wordt het al helemaal niks.





De Brouwersdam ligt op een steenworp afstand, dus dan daar maar even op zoek. Er lopen wat steltlopers. Ik sluip gebukt in hun richting en ga op mijn knieën zitten wachten, camera op zandhoogte. Misschien komen ze wat dichterbij, want voor hen moet ik er nu toch uitzien als aangespoeld afval. En kijk, een Zilverplevier. Een rustige maar vrij schuwe vogel; dichterbij wilde hij niet komen.





Een Wulp en een Tureluur foerageren dicht bij elkaar zonder dat dat spanningen oplevert. Je ziet hier goed het enorme verschil in grootte tussen deze twee.





Nog een keer de Tureluur, nu ietsje dichterbij. Hadden mijn gewrichten niet hinderlijk geprotesteerd dan had ik nog wel een uurtje in die houding willen wachten. Je weet maar nooit wat het oplevert...


1 opmerking:

  1. Hallo Gerrit, jammer dat je niet de genoemde soorten voor de lens kreeg. Ik ben ook van plan om er nog eens heen te gaan. Alhoewel het is dus geen appeltje eitje... Gelukkig is de Brouwersdam dichtbij en kon je nog een paar mooie opnamen maken. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen