donderdag 14 november 2013

Paddenstoelen





Het duurde even, maar toen schoten de paddenstoelen als padde.... uhhh, nou ja, er waren ineens heel veel paddenstoelen.






Vliegenzwammem. Het is even zoeken naar een aardige compositie en voorbij lopende wandelaars maken zich daar vrolijk over. Het is misschien wel geen gezicht, twee volwassen mensen die met hun neus zo ongeveer ín het mos liggen...





Bij deze paddenstoel zoek ik het vooral in de sfeer. Beetje onscherp, beetje tussen de grasjes...





Het Gewoon Eekhoorntjesbrood vind ik erg stoer, met zo'n dikke steel. Maar klein zijn ze ook; met een centimeter of drie, vier heb je het wel gehad.





Apart ding, deze Leverzwam. Ik zoek het in een zeer geringe scherptediepte om de vorm en structuur te benadrukken.





Een fraaie, elegante paddenstoel tussen de herfstbladeren.





Op een stronk staat een hele kudde Gewone Glimmerinktzwammen. Ik neem even de tijd om een aardige compositie te zoeken en voel me hier uiteindelijk bij thuis.





Die Gewone Glimmerinktzwammen staan er in verschillende stadia. Hier, met de omgekrulde hoeden , lijkt het wel een winkel in schemerlampenkappen...





Zomaar, op een bemoste stam.





Een heel apart paddenstoeltje, oprijzend van tussen de haarmosjes.





De Witte Kluifjeszwam heeft wel een zeer bijzondere vorm.





Met een gebrek aan scherpte en contrast zoek ik een bepaalde sfeer. Dit lijkt een beetje op wat ik voor ogen had, maar is het ook weer net niet.





Een Geschubde Inktzwam is bijzonder fraai, vind ik. Ik zoek er een lichte achtergrond bij en vind het zo een mooi plaatje.




Net voor het hek van de Amsterdamse Waterleidingduinen (ingang Oase) staan Houtknotszwammen op een dode boomstam. Ze hebben nog een andere naam: Dodemansvingers. Dat vergeet je dus niet meer...





Op dezelfde plek tref ik het Judasoor aan. Een grappige zwam, waarvan het nog niet meevalt zijn fotogenieke kanten goed te laten uitkomen.


1 opmerking:

  1. Wow.... echt super deze paddenstoelen Gerrit
    Prachgie kleuren, schitterende composities en
    zo helder als wat. Echt heel gaaf om te zien.
    Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen