zaterdag 30 november 2013

De Sperweruil

Op 29 november 2013 op zoek gegaan naar de Sperweruil in Zwolle. Snel gevonden, maar wat bezielt zo'n vogel nou om op een desolaat industrieterrein te gaan zitten? Was hij zijn rustieke tak in de eeuwig zingende bossen helemaal zat en verlangde hij naar herrie en bekijks?





De vogel zit rustig in een boom. Eigenlijk een beetje te ver voor mijn bescheiden 400mm.





Telkens als hij een poot verzet ontstaat stress op de begane grond. Zit hij nu een beetje vrij? Gaat hij op jacht?





En hij gáát op jacht; op ca. 1 meter van de voeten van de kijkers ploft hij in het gras, pakt een muis en gaat die in de verte, op een hoogspanningsmast, zitten oppeuzelen. Ik ben bang dat er vandaag niet meer in zit dan wat verre foto's en zoek kleumend en nat de auto op. Terwijl ik mijn handen warm aan de koffie uit de thermosfles gebeurt het....





De uil verlaat zijn boom en vindt een ongemakkelijk houvast op de omheining van het industrieterrein. Ik vlieg de auto uit, neem geen tijd om het statief mee te graaien, en kijk langs de rug van een medefotograaf door mijn zoeker. Ik druk af met 1/60!





De vogel vliegt op en gaat een meter of wat verderop zitten, weer op een plek die me niet echt comfortabel toeschijnt. Snel pak ik mijn statief. Met een man/vrouw of 30 schieten we (vanaf een meter of 10) de plaatjes van ons leven... Dankjewel uil!

3 opmerkingen:

  1. Hij heeft idd geen gezellig plekje uitgekozen. Maar hij vangt er blijkbaar wel zijn muizen, en wil dan ook nog poseren.
    Mooie foto's, die laatste twee.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,
    Ik had geen zin om 1½ uur te rijden om deze vogel te gaan bekijken. Gelukkig heb jij het uiteindelijk toch getroffen en heb je een paar knappe foto's kunnen maken. Iets bijzonders blijft het.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vooral je laatst e foto is een pareltje Gerrit!
    Werkelijk prachtig vastgelegd!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen